Градимо гараже испод града

Изградња подземних јавних гаража је пројекат који ће у знатној мери решити проблем паркирања у српској престоници. Гараже треба градити у централним градским зонама, на локацијама које омогућавају искоришћавање земљишта испод тргова и саобраћајница. Подржан је модел улагања приватног капитала с тим што правна или физичка лица могу имати статус искључиво финансијера, односно суфинансијера, а не инвеститора. Свој интерес домаћи или страни улагачи – финансијери ће пре свега имати у дугорочној експлоатацији подземних гаража до временског периода који ће бити уговором прецизиран. Права и обавезе уговорних страна ће бити детаљно утврђени уговором. Град ће подржати изградњу путем концесије или Уговора о поверавању експлоатације јавних подземних гаража уз обавезу суфинансирања изградње.

Ово су неки од закључака Округлог стола „Изградња подземних гаража у Београду”, који је у организацији Града Београда и ЈКП „Паркинг сервис” одржан 21. августа у Сава центру, са намером да се са релевантним институцијама, стручном јавношћу и заинтересованим представницима привреде размотре сва мишљења и предложена решења за изградњу подземних гаража у главном граду.

Изградња 12 подземних гаража у наредних пет година биће капиталан потез, који ће Београд увести у нову еру организације саобраћаја – рекао је Ђорђе Бобић, главни архитекта града. Он је нагласио да би тиме проблем паркирања био решен, што би у великој мери променило концепт и изглед Београда.

- У великим европским градовима, који имају потпуно уобличене системе јавног превоза, проблем паркирања је много већи него у Београду. Они то решавају рестриктивним мерама, као што су забрана уласка сопственим возилима у центар града или високе цене паркирања. Београд је отворен град, којим се не може управљати рестриктивно, већ се грађанима мора понудити нов облик услуге. Глобална понуда грађанима је изградња потпуног система јавног саобраћаја, предвиђена до 2021. године, а почетак остварења ове понуде јесте изградња подземних гаража – рекао је Бобиæ.

Он је нагласио да би тако град на прави начин употребио неискоришћено јавно земљиште. Град би прихватањем приватног капитала у потпуности решио проблем, било да је реч о концесији или о партнерском односу са приватним градитељима.

Генерални директор ЈКП „Паркинг сервис” Живорад Анђелковић подсетио је да Београђани возе 350.000 аутомобила, што значи да дневно има око 25.000 кандидата за паркирање у центру града. За потпуни комфор возача потребно је још 5.000 паркинг места, а изградњом подземних гаража овај број би био достижан.

- Постојећи систем паркирања је добар, али морамо и даље да се развијамо, јер би Београдом у будућности могло да саобраћа и 700.000 аутомобила. Ми смо проблем донекле решили зонирањем, јер сада уместо једног возила једно место користи чак осам возила дневно, али сви морамо бити свесни да проблем паркирања никада неће бити потпуно решен, јер га нису решили ни много напреднији и богатији светски градови. Увођењем зонског паркирања у кратком року не може се обезбедити довољан број паркинг места, а ни град није у могућности да сваке године издвоји средства за изградњу подземне гараже, каква је она испод Пионирског парка. Земља испод тргова и паркова је ресурс, а ми још немамо технологију да испод земље правимо станове и пословни простор. Зато би најбоље било да овај простор искористимо за изградњу подземних гаража уз улагање приватног капитала – рекао је Анђелковић.

Професор Саобраћајног факултета Милан Вујанић је, у осврту на проблем заштите културно-историјског наслеђа нагласио да је да све што је од историјске важности треба сачувати до оне мере, док не угрожава решавање проблема садашњости и заложио се за што хитније формирање комуналне полиције, чије је постојање данас неопходно.

- Паркирање мора отићи под земљу, јер је градња улица била веома скупа, а простора за нове саобраћајнице нема. Велика је грешка овако презасићене саобраћајнице користити за паркирање возила, али Београд то није могао избећи, због чега је изградња подземних гаража једино решење. Ослобађањем од возила која су сада паркирана на улицама, омогућила би се боља проточност саобраћаја- рекао је Вујанић.

Округли сто, на коме се расправљало о правним урбанистичким и саобраћајним аспектима изградње подземних гаража окупио је представнике градске управе, ЈКП „Паркинг сервис” Београд, Секретаријата за саобраћај, Секретаријата за урбанизам и грађевинске послове, Дирекције за грађевинско земљиште и изградњу Београда, Завода за заштиту споменика културе града Београда, ЈКП „Зеленило Београд”, Градског јавног правобранилаштва, ЈУП „Урбанистички завод Београда”, Секретаријата за имовинско правне послове и грађевинску инспекцију, Секретаријата за заштиту животне средине, Привредне коморе Србије – Удружења за саобраћај и телекомуникације и Удружења за комуналне делатности, Привредне коморе Београда – Удружења за грађевинарство и комуналне делатности и Удружења за саобраћај и телекомуникације, Инжењерске коморе Србије – Матичне секције Урбаниста, Саобраћајног факултета, Архитектонског факултета, Уније послодаваца Србије и других.

Град Београд је крајем 2006. формирао радну групу, која је предложила правни оквир за изградњу подземних гаража испод јавних површина на територији Београда. Активностима радне групе руководио је Дејан Мали, члан Градског већа. Радна група ће прикупљати предлоге и иницијативе до 5. септембра, када ће предлог иницијативе бити предат Скупштини града.

Изградња нових гаража крајем 2008.

Генерални директор ЈКП „Паркинг сервис” Живорад Анђелковић очекује да тендер буде расписан у фебруару или марту, па би до краја 2008. године могли да почну радови на израдњи нових подземних јавних гаража.

Праве гужве још нису почеле

Милан Вујанић, професор Саобраћајног факултета у Београду, рекао је да је паркирање један од најважнијих проблема у граду, који још увек није изражен у пуној мери и упозорио да ће се Београд суочити са много већим гужвама уколико се хитно не приступи изградњи нових гаража. Он је предложио увођење мера којим ће се дестимулисати беспотребно кретање саобраћајницама у центру Београда. Навео је примере Лондона и Стокхолма у којима се наплаћује такса за улазак у центар града и Токија у коме није могуће регистровати возило без потврде о обезбеђеном паркинг месту. Вујанић је указао и на то да у другим светским метрополама грађани не желе да станују у самом центру града, и нагласио да је у Београду станарима центра омогућено паркирање по симболиèној цени.

Тржиште обуздава цене

Генерални директор „Паркинг сервиса” Живорад Анђелковић је рекао да приватном капиталу мора да буде обезбеђен простор да се „размахне”, али да грађане не треба да плаши могућност виших цена паркинг места у приватним гаражама. Приватним инвеститорима је у интересу да што пре исплате своју инвестицију, а то неће моћи да постигну високим ценама, већ њиховим усклађивањем према тржишту. Међутим, каква год њихова политика наплате била, грађани ће увек моћи да рачунају на паркинг места и гараже ЈКП „Паркинг сервис”, који данас имају најнижу цену паркирања у Европи. Неæемо се такмичити ценама, већ ћемо их нивелисати тако да ова услуга буде приступачна свим категоријама грађана, рекао је Анђелковић.

image_printШтампај