Изградња подземних гаража

25.02.2014.

Председник Привременог органа града Београда Синиша Мали, секретар Привременог органа Горан Весић, в.д. директора ЈКП "Паркинг сервис" Андрија Чупковић, председник Привредне коморе Србије Жељко Сертић и градски секретар за саобраћај Душан Рафаиловић разговарали су у Старом двору са представницима шпанске компаније „Ассигниа Инфраеструцтурас" о пројектима изградње нових гаража.

ЈКП „Паркинг сервис", у сарадњи са Градом Београдом, почиње изградњу подземних гаража улажењем у партнерски однос с приватним инвеститорима. Синиша Мали и Андрија Чупковић представили су заинтересованим инвеститорима из Шпаније 14 локација за нове подземне гараже.

- Последњих девет година ниједна нова гаража није изграђена у Београду, а број возила се готово удвостручио. Анализирали смо 14 потенцијалних локација за изградњу подземних гаража, од тога четири су кључне и то "Студентски трг", "Косовска", "Пијаца Ђерам", "Скерлићева". Тиме ослобађамо тротоаре пешацима, решавамо се бахатих возача и уводимо ред у саобраћај. Град тражи најповољнији модел за изградњу ових гаража, кроз јавно-приватно партнерство или кроз концесије. Нудимо имовину, убрзаћемо поступак добијања дозвола и неопходне документације, а од инвеститора очекујемо новчана средства. Данас смо разговарали са представницима компаније „Ассигниа Инфраеструцтурас", која се бави концесијама и изградњом подземних гаража у Шпанији и у свету. Они су само једни од инвеститора са којима ћемо разговарати - каже Синиша Мали.

Андрија Чупковић нагласио је да се београдски возачи често жале на недостатак паркинг места. - Данас у центру града недостаје између три и пет хиљада паркинг места, а у ширем подручју преко десет хиљада. Већ у наредним данима крећемо са изградњом два нова паркинга, код Пинкија и на Калемегдану, а од јула са изградњом на Обилићевом венцу. Те пројекте ћемо сами финансирати. Надоградњом гараже „Обилићев венац", коју је „Паркинг сервис" почео ове године, али и изградњом ове 4 подземне гараже у сарадњи са страним партнерима добићемо више од 2000 нових паркинг места и тако коначно растеретити центар града. У овом тренутку дефинише се најповољнији модел финансирања, а партнерима нудимо своје искуство у изградњи гаража и уградњу најсавременијих система аутоматске наплате паркирања- рекао је Чупковић.

Заступник компаније „Ассигниа Инфраеструцтурас" Антонио Перез Монтес је рекао да је заинтересован за улагање у Београду, да постоји огроман потенцијал и да би та компанија волела да буде део ове приче и својим пројектима допринесе развоју Београда.

Председник Привредне коморе Србије Жељко Сертић нагласио је да је приликом тражења инвеститора битно партнерство понудити и домаћим компанијама.

Генерални урбанистички план Београда и План регулације мреже јавних гаража предвиђају више од 50 локација за изградњу подземних гаража. ЈКП „Паркинг сервис" је детаљније разрадио изглед 14 гаража, а најпре би могле да се изграде четири. Испод „Ђерам пијаце" на Звездари предвиђена је изградња 352 паркинг места на 14.520 м², са два подземна нивоа - први за јавну гаражу, а други за потребе ЈКП „Градске пијаце". Изградња друге гараже планирана је испод зелене површине Народне библиотеке, у Скерлићевој улици, а планираних 289 места моћи ће да користе не само посетиоци ове установе, већ и Карађорђевог парка, запослени и пацијенти на Стоматолошком факултету и у болничком комплексу. Идејни пројекат предвиђа две подземне етаже укупне површине 9.589 м². Трећа подземна гаража, са 546 паркинг места на три етаже и 17.648 м², планирана испод улице Студенски трг, решила би проблем паркирања у најужем центру града. Подземна гаража испод Косовске улице имаће 406 паркинг места на 13.467 м².

Београду недостаје 10.000 паркинг места

Због убрзаног развоја града и све већег броја аутомобила, у центру Београда недостаје више од 3.000 паркинг места, док би на ширем подручју требало изградити 10.000. Неке од метропола овај проблем решавају забраном уласка возила у центар града, као што то чине Милано, Барселона и Цирих или дозволом за такси возила за улазак у централну градску зону, у Лондону и Стокхолму.

Проблем недостатка места у центру Београда је делимично решен увођењем зонског система, којим је ограничено време задржавања у центру, а станарима омогућено да лакше пронађу место. Најсавременије информационе технологије за праћење и наплату уличног паркирања СМС порукама недавно су представљене и у магазину "Масхабле" уз коментар да је Београд својим системом превазишао чак и Њујорк. И поред тога, због повећања броја аутомобила, којих је сада 650.000, а оптерећење центра града ће бити све веће, као најефикасније решење, којим би се саобраћај учинио функционалнијим - намеће се изградња гаража.